Στις χερσαίες μεταφορές η καινοτομία επικεντρώνεται στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης ή στερεού ηλεκτρολύτη (solid-state batteries)[1], οι οποίες υπόσχονται μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα και ασφάλεια, καθώς και στο platooning[2] των οχημάτων, μια τεχνολογία που στοχεύει στην αποδοτικότερη χρήση καυσίμων. Οι πατέντες για τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη με CAGR περίπου 20% την τελευταία πενταετία (2018-2023).
Στις θαλάσσιες μεταφορές, η προσοχή στρέφεται στα Έξυπνα Λιμάνια[3]για βελτιστοποίηση των λειτουργιών και στην αναδυόμενη χρήση της αμμωνίας[4] ως καυσίμου, με τις πατέντες για την τελευταία να καταγράφουν σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 29% από το 2018.
Τέλος, στις αεροπορικές μεταφορές, οι δύο βασικοί πυλώνες καινοτομίας είναι τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF)[5], με τις πατέντες να αυξάνονται με CAGR 24% την περίοδο 2018-2023, και η αστική αεροκινητικότητα (UAM)[6], η οποία αναπτύσσεται με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό, με CAGR 31% την ίδια περίοδο, υποδηλώνοντας την ταχεία εξέλιξη των eVTOL οχημάτων για τις πόλεις.
[1] Solid-state batteries: Αυτές οι μπαταρίες θεωρούνται η επόμενη γενιά τεχνολογίας για τα ηλεκτρικά οχήματα. Σε αντίθεση με τις συμβατικές μπαταρίες ιόντων λιθίου, χρησιμοποιούν στερεό ηλεκτρολύτη αντί για υγρό, προσφέροντας δυνητικά μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, ταχύτερη φόρτιση, μεγαλύτερη ασφάλεια και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
[2] Platooning: αναφέρεται στην ψηφιακή σύνδεση οχημάτων (συνήθως φορτηγών) σε μια ομάδα ή “πλατόν”. Το πρώτο όχημα οδηγεί, και τα υπόλοιπα ακολουθούν αυτόματα σε κοντινή απόσταση. Αυτό μειώνει την αεροδυναμική αντίσταση, εξοικονομεί καύσιμα και αυξάνει την οδική ασφάλεια.
[3] Έξυπνα λιμάνια (smart ports): Τα έξυπνα λιμάνια χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως το IoT, η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση για να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες τους. Σκοπός είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας, η μείωση των καθυστερήσεων και η αύξηση της ασφάλειας.
[4] Αμμωνία ως ναυτικό καύσιμο (ammonia as a marine fuel): Η αμμωνία (NH₃) διερευνάται ως ένα καθαρό καύσιμο για τα πλοία, καθώς δεν παράγει διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση της. Η χρήση της θα μπορούσε να βοηθήσει τον κλάδο να επιτύχει τους στόχους βιωσιμότητας.
[5] Βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (sustainable aviation fuel – SAF): Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα είναι καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές (π.χ. βιομάζα) και έχουν ως στόχο τη σημαντική μείωση των εκπομπών άνθρακα σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα τζετ.
[6] Αστική αεροκινητικότητα (urban air mobility – UAM): Η αστική αεροκινητικότητα αφορά την ανάπτυξη ενός συστήματος αεροπορικών μεταφορών εντός των πόλεων. Περιλαμβάνει την ανάπτυξη μικρών, ηλεκτρικών αεροσκαφών κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL), που θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά ανθρώπων ή εμπορευμάτων, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση.


