Ευρωπαϊκή Οδηγία για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (Renewable Energy Directive–RED).
Τον Μάϊο 2003, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε την Οδηγία 2003/30/ΕΚ [ΕΚ, 2003] σχετικά με την προώθηση της χρήσης βιοκαυσίμων ή άλλων ανανεώσιμων καυσίμων για τις μεταφορές. Η Οδηγία έθετε συγκεκριμένο ελάχιστο ποσοστό βιοκαυσίμων σε αντικατάσταση του ντίζελ και της βενζίνης, το οποίο έχει τεθεί σε ισχύ από το 2005. Για το βιοντίζελ έχει θεσπιστεί πρότυπο (ΕΝ 14214), ενώ έχει τροποποιηθεί το πρότυπο του Ντίζελ (ΕΝ 590) ώστε να επιτρέπει την ανάμιξη. Αντίστοιχα, θεσπίστηκε και πρότυπο για την Βιοαιθανόλη (ΕΝ 15376), ενώ έχει τροποποιηθεί το πρότυπο της Βενζίνης (ΕΝ 228). Υπήρξε μια αλματώδης ανάπτυξη της παραγωγής και χρήσης βιοκαυσίμων στην Ε.Ε. σαν συνέπεια της Οδηγίας.
Η ενίσχυση των βιοκαυσίμων και γενικά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, συνεχίστηκε με την έκδοση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Οδηγιών 28/2009 για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (Renewable Energy Directive) η οποία αντικατέστησε την Οδηγία 30/2003 – και 30/2009, η οποία αντικατέστησε την 70/98 για την ποιότητα των καυσίμων (Fuel Quality Directive). Οι Οδηγίες αυτές ορίζουν κριτήρια αειφορίας για τα βιοκαύσιμα, ποσοστά στόχους υποκατάστασης των συμβατικών καυσίμων και αντίστοιχα ποσοστά μείωσης για τα εκπεμπόμενα αέρια θερμοκηπίου (GHG) από τα διατιθέμενα στην Ε.Ε. καύσιμα.
Η διαμόρφωση του παραπάνω νομοθετικού πλαισίου υπαγορεύει τη χρήση εξελιγμένων βιοκαυσίμων. Η Οδηγία 28/2009 ορίζει ότι μέχρι το 2020 το 20% της καταναλισκόμενης ενέργειας στην Ε.Ε., αλλά και το 10% της ενεργειακής κατανάλωσης στις μεταφορές – δηλαδή το 10% της βενζίνης και του ντίζελ – θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Βασική προϋπόθεση για τα ανωτέρω, είναι να υπάρχουν βιοκαύσιμα β’ γενιάς με πιστοποιημένη αειφορία.
Η Οδηγία 30/2009 αλλάζει τις προδιαγραφές στο Ντίζελ (ΕΝ590), ώστε να μπορεί να διανέμεται μείγμα βιοντίζελ 7% (Β7) και θέτει αντίστοιχα προδιαγραφές για την βενζίνη ως προς την τάση ατμών.
Δεδομένης της ανάγκης να επιταχυνθεί η μετάβαση στην ΕΕ για την καθαρή ενέργεια, η Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ΕΕ/2018/2001 αναθεωρήθηκε για τη χρήση ΑΠΕ την δεκαετία 2021-2030 και η οποία τροποποιητική Οδηγία ΕΕ/2023/2413 (REDIII) τέθηκε σε ισχύ στις 20 Νοεμβρίου 2023. Θα υπάρξει περίοδος 18 μηνών για τη μεταφορά των περισσότερων από τις διατάξεις της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο, με συντομότερη προθεσμία τον Ιούλιο του 2024 για ορισμένες διατάξεις που σχετίζονται με την αδειοδότηση για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας . Θέτει έναν συνολικό στόχο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας τουλάχιστον 42,5% δεσμευτικό σε επίπεδο ΕΕ έως το 2030 – αλλά στοχεύει στο 45% και προβλέπει:
Τουλάχιστον 14% σε ενεργειακό περιεχόμενο από ΑΠΕ στις μεταφορές το 2030 (από 10%). Στον στόχο αυτό περιλαμβάνονται εκτός από τα βιοκαύσιμα τα καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα και τα ανανεώσιμα υγρά και αέρια καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης. Η Οδηγία προβλέπει επίσης σταδιακά αυξανόμενη χρήση βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς και για το 2030 τουλάχιστον 3.5%, και δυνατότητα διπλής καταμέτρησης των βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς καθώς και των βιοκαυσίμων που παράγονται από τηγανέλαια, τα οποία όμως δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 1.7%.
Οδηγία (ΕΕ) 2023/2413 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Οκτωβρίου 2023, για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001, του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999 και της Οδηγίας 98/70/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, και για την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου (REDIII).
Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1804 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Σεπτεμβρίου 2023, για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και για την κατάργηση της οδηγίας 2014/94/ΕΕ.
Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1805 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Σεπτεμβρίου 2023, σχετικά με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/16/ΕΚ.
COM (2021) 559 Πρόταση Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και για την κατάργηση της οδηγίας 2014/94/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 2018, για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (αναδιατύπωση) (εφεξής «RED II»)
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2015/1513 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Σεπτεμβρίου 2015 για την τροποποίηση της οδηγίας 98/70/ΕΚ σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές
ΟΔΗΓΙΑ (EE) 2014/94 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 22ας Οκτωβρίου 2014 , για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2009/30 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, με την οποία τροποποιείται η οδηγία 98/70/ΕΚ όσον αφορά τις προδιαγραφές για τη βενζίνη, το ντίζελ και το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης και την καθιέρωση μηχανισμού για την παρακολούθηση και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τροποποιείται η οδηγία 1999/32/ΕΚ του Συμβουλίου όσον αφορά την προδιαγραφή των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία εσωτερικής ναυσιπλοΐας και καταργείται η οδηγία 93/12/ΕΟΚ
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2009/28 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την τροποποίηση και τη συνακόλουθη κατάργηση των οδηγιών 2001/77/ΕΚ και 2003/30/ΕΚ (RED I).
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2003/96 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Οκτωβρίου 2003, σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2003/30 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 8ης Μαΐου 2003, σχετικά µε την προώθηση της χρήσης βιοκαυσίµων ή άλλων ανανεώσιµων καυσίµων για τις µεταφορές